Δευτέρα 17 Αυγούστου 2015

Διατροφή και καθημερινή ζωή στην Αρχαία Ελλάδα

Η Διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα

Στα πλαίσια του καινοτόμου προγράμματος της αγωγής υγείας "Η διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα" τα παιδιά μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό γνώρισαν τα αντικείμενα καθημερινής χρήσης των αρχαίων Ελλήνων και προχωρήσαμε στην κατασκευή των δικών μας πήλινων αντικειμένων.






Τα παιδιά κατασκευάζουν τα δικά τους αντικείμενα.




Κατόπιν με τα παιδιά παρατηρούμε τις ενδυμασίες των αρχαίων Ελλήνων και με φόδρες δημιουργήσαμε τις δικές μας στολές.

Τα δικά μας παιδάκια με στολές που φτιάχτηκαν από μας τους ίδιους.




 Μιλήσαμε για την διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα. Είπαμε για το "ακράτισμα' το οποίο αποτελούσε το πρωινό των αρχαίων, το οποίο ήταν λιτό και το έτρωγαν με το πρώτο φως του ήλιου. Tο "ακράτισμα"  ήταν κριθαρένιο ψωμί βουτηγμένο σε ανέρωτο κρασί, το οποίο λεγόταν άκρατος οίνος. Συνήθως το συνόδευαν με ελιές και σύκα. Συχνότερα, το πρωινό ήταν μία κούπα από "κυκεώνα" δηλαδή ένα ρόφημα από βρασμένο κριθάρι αρωματισμένο με θυμάρι ή μέντα για το οποίο πίστευαν οι αρχαίοι ότι είχαν θεραπευτικές ιδιότητες. Τα γεύματα συχνά ήταν μόνο δύο. Το πρώτο απαρτιζόταν από ψάρια, όσπρια ή πρόχειρα φαγητά όπως ψωμί, τυρί,ελιές, αυγά ,ξηρούς καρπούς και φρούτα. Το βραδινό, το οποίο αποτελούσε και το κύριο γεύμα ήταν αυτό του συμποσίου και της φιλικής συντροφιάς διότι στους αρχαίους Έλληνες δεν άρεσε να τρώνε μόνοι τους.Επικρατούσε η άποψη ότι το να τρώει κανείς μόνος του δε σημαίνει ότι γευματίζει αλλά ότι απλά γεμίζει το στομάχει του. Εντελώς απαγορευμένο στις γυναίκες με εξαίρεση τις χορεύτριες.

 Αναπαραστήσαμε επίσης την αρχαία αγορά με τα μικρομάγαζα και τους πάγκους των πραγματευτάδων. Οι πωλητές και οι πραγματευτάδες άπλωναν το εμπόρευμά τους στο ύπαιθρο ή σε μερικές παράγκες από κλαδιά ή καλάμια πλεχτά που το απόγευμα τις χαλούσαν. Γύρω από την αγορά ήταν πολλά καταστήματα που κατείχαν ειδικά κουρείς, αρωματοπώλες, οινοπώλες. Πολύ κοντά σε όλα αυτά βρίσκονταν κάθε λογής εργαστήρια.




Κυριακή 19 Ιουλίου 2015

Ελιά

ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ.
Η Αθήνα παλιά λεγόταν Ακτική από το όνομα του μυθικού βασιλιά Ακταίου. Στη συνέχεια Κεκροπία από τον επόμενο βασιλιά ανάδοχο Κέκροπα, ο οποίος αποφάσισε να δώσει καινούριο όνομα στην πόλη του. Σκέφτηκε λοιπόν και κάλεσε τους θεούς του Ολύμπου σε διαγωνισμό να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για το όνομα και την προστασία της πόλης. Από τους 12 θεούς εκδήλωσαν ενδιαφέρον δύο, η θεά της σοφίας Αθηνά και ο θεός της θάλασσας Ποσειδώνας. Όμως ο Κέκροπας βρέθηκε σε δύσκολη θέση. Ποιον από τους δύο να διαλέξει; Αποφάσισε λοιπόν να τους ζητήσει να προσφέρουν ο καθένας από ένα δώρο στους κατοίκους της πόλης και θα επιλεγόταν ως προστάτης αυτός που θα προσέφερε το πιο χρήσιμο. Ο διαγωνισμός έγινε στον Βράχο , όπου αργότερα χτίστηκε η Ακρόπολη της πόλης.
         Ο Ποσειδώνας χτύπησε την αστραφτερή του τρίαινα στο βράχο και ξεπετάχτηκε μία πηγή με δροσερό γάργαρο αλλά αλμυρό νερό (άλλες πηγές αναφέρουν άσπρο άλογο). Χάρη στην αλμυρή πηγή είπε θα έκανε την Ποσειδωνία θαλασσοκράτειρα. Στη συνέχεια στράφτηκαν όλοι προς την Αθηνά. Αυτή χαμογελαστή ακούμπησε απαλά το δόρυ της σ' ένα βράχο απ' όπου ξεπετάχτηκε μία φουντωτή και καταπράσινη ελιά, τα κλαδιά της οποίας έγερναν καθώς ήταν βαρυφορτωμένα με τους πολύτιμους καρπούς. Η Αθηνά τους εξήγησε πόσο χρήσιμο είναι το δέντρο και για να τους δελεάσει τους ενημέρωσε ότι θα είναι πλέον και σύμβολο της ειρήνης. Έτσι λοιπόν θεώρησαν πιο χρήσιμο το δώρο της Αθηνάς και επίσημα η πόλη ονομάστηκε Αθήνα.
(Αφού διαβάσαμε το μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα αποφασίσαμε να το δραματοποιήσουμε)

Η θεά Αθηνά με το δόρυ.

Ο θεός Ποσειδώνας με την τρίαινα.

Η θεά Αθηνά και ο θεός Ποσειδώνας.

Η Αθηνά προσφέρει το δώρο της στην πόλη.

Η θεά Αθηνά μέσα από τα μάτια των παιδιών.

Η θεά Αθηνά και το δέντρο της ελιάς.

Το ράβδισμα της ελιάς
Συζητάμε για τον τρόπο που μαζεύουν τις ελιές από τα δέντρα και τα παιδά το αποτυπώνουν στο χαρτί, με ελεύθερο σχέδιο.



Τετάρτη 22 Απριλίου 2015

Λιβάδι με λουλουδάκια από τα δαχτυλάκια των παιδιών..

Τα δαχτυλάκια και τα χεράκια των παιδιών κάνουν φανταστικά έργα χωρίς κόπο και επειδή είναι των παιδιών πάντα είναι υπέροχα .Σε μαύρο χαρτόνι τα παιδιά σχεδιάζουν με απλές γραμμούλες χορταράκια.

 Στη συνέχεια με τα δαχτυλάκια τους προσθέτουν λουλουδάκια διαφόρων χρωμάτων.

 



Σαν σύνολο οι εργασίες μας..


 Με απλό τρόπο τα παιδιά έγιναν καλλιτέχνες για άλλη μία φορά..





Παπαρούνες...

Επιτέλους ήρθε η Άνοιξη!!!!
Ώρα να αλλάξουμε το ταμπλώ μας και να το διαμορφώσουμε σύμφωνα με την εποχή.Σκεφτήκαμε να γεμίσουμε με δημιουργίες των παιδιών που να απεικονίζουν λουλούδια, πεταλούδες έτσι ώστε να το προσαρμόσουμε με την εποχή και να γεμίσει η τάξη χρώματα..



Αρχικά τραβάνε μαύρες γραμμούλες.


Ζωγραφίζουν τις παπαρούνες προσθέτοντας μαύρο στο εσωτερικό τους

Κάνουν πινελιές διαφόρων χρωμάτων για να εμπλουτίσουν το σχέδιο

Και το αποτέλεσμα είναι κάπως έτσι...

Παπαρούνες..
Τα έργα των παιδιών

Πεταλούδες..

Επειδή στο νηπιαγωγείο δεν πετάμε τίποτα εκμεταλλευτήκαμε τις σελίδες των περιοδικών και κάναμε πεταλούδες λίγο διαφορετικές. Κόψαμε λωρίδες από σελίδες περιοδικών και κόλλησαν τα παιδιά τις λωρίδες αυτές σε κόλλες Α4 τη μία δίπλα στην άλλη έτσι ώστε να μην υπάρχει κενό ανάμεσά τους.
Η μία λωρίδα δίπλα στην άλλη ..

Οι λωρίδες καλό θα ήταν να έχουν διάφορα χρώματα.
Έτοιμες οι σελίδες Α4 με τις λωρίδες περιοδικών.
Στη συνέχεια σε ένα λεπτό χρωματιστό Α4 σχεδιάζουμε μία πεταλούσα την οποία κόβουμε και μένει το περίγραμμα σαν στένσιλ. Το χρωματιστό χαρτί το κολλάμε πάνω στις λωρίδες ..
Μέσα από το κενό που προέκυψε φαίνονται οι λωρίδες με μορφή πεταλούδας.


Έτοιμα τα έργα μας!!!

Οι πεταλούδες που αφαιρέθηκαν από το χρωματιστό χαρτί στολίστηκαν από τα παιδιά και τοποθετήθηκαν στο ταμπλώ..